Året der gik

Kære skolekredsmedlem!

Odder april 2019

Af Jacob Hørning, Forstander

Endnu et dejligt forår smiler til os. Vi elsker forår - og i efterskoleregi er foråret indgangen til det afsluttende årsklimaks. Endnu et skoleår er vi her på Rudehøj velsignet med et top lækkert elevhold, som startede i sommers. Vi har to 9. klasser, en 10. klasse og et FRONT-hold. En fantastisk flok livsglade og opmuntrende teenagere, som vi nyder at være sammen med. 100 elever, som elsker efterskole, musik, idræt, rejser og ikke midst fællesskabet med hinanden og Gud.

Vi vil se unge i bevægelse, så de sætter spor i egne og andres liv - er visionssætningen for vores arbejde på Rudehøj Efterskole. Det ser vi på mange niveauer. Musik og lovsangskulturen præger efterskolelivet både her i huset og på de festivaller vi deltager i. Vi arbejder med sangskrivning og musikproduktion i studiet og er netop i vores største kreative proces med produktionen af egen musical. Musiklivet på Rudehøj spreder gode vibrationer og et godt kulturliv.

Vi elsker medaljer, og kan i år prale med guld til både drenge og piger ved Nordjysk Mesterskab for efterskoler i volley. (Vi kunne ikke deltage, da der blev afholdt Østjysk Mesterskab). Eleverne (og trænerne) er så gode. Det er en fornøjelse med gode faciliteter, som sætter rammer for liv og udfoldelsesmuligheder for vores teenagere i hallen hver eneste dag. I løbet af efteråret var det både fodboldpigerne og -drengene der brilierede på banerne.

Den faglige undervisning i 9. og 10. klasse er vi ambitiøse omkring. Vi leverer undervisning af høj kvalitet, og går på at udvikle den enkelte elevs potentiale og støtte og udfolde de talenter og interesser de unge har. I Cepos´ undersøgelse scorer vi igen særligt højt på det faglige løft af vores elever, hvilket vi er stolte af. Vores alm. 10.kl har fået en væsentlig ændring på det indholdsmæssige, hvor humanitært iværksætteri, mentorering og fokus på ”kloge hænder” er en del af de nye tiltag.

FRONT, hvor de unge bliver undervist i at være disciple og gøre disciple, har vi stadig stor søgning til. Elevernes personlige og åndelig udvikling er mærkbar, og den fornyelse de oplever, vil de unge noget med. Sydafrikaturen/iThemba-projektet er naturligvis årets højdepunkt, men også en Danmarks-tur rundt i kirkelivet gør stort indtryk på eleverne.

Rudehøj har fokus på at have en god og sund sammenhæng med både DanskOase og vores baglandsmenigheder. Der er efterhånden en del præster, der hen mod skoleårets afslutning bruger tid og energi på at besøge menighedens teenagere, der er på efterskole. Målet er at ”hjælpe” de unge godt hjem i menigheden. Denne investering fra enten præst eller en anden fra menigheden giver god menig og bygger bro.

Vi afholdte igen i år ”et døgn på efterskole” med godt 100 besøgende børn fra 4.-7.kl. fra hele landet. Målet var at de skulle møde efterskolelivet, hverdagen, pulsen i huset, prøve fagene, mærke fællesskabet og være en del af en større lovsangsfest. Det døgn er kommet for at blive en tradition, og vi nød de mange børn i huset, og håber selvfølgelig at byde dem indenfor igen om nogle år ;-)

Rudehøj Efterskole har behov for al den opbakning og forbøn vi kan få. Bed for alle vores elever, ansatte og bestyrelsen. Bed for at vi igen til sommer er klar til at modtage endnu et elevhold, som vil gå ind i et uforglemmeligt og livsforandrende efterskoleår på Rudehøj Efterskole.

Tjek vores informative hjemmeside www.rudehøj.dk , følg efterskolelivet via biller og film i Facebook-gruppen, på instagram og snapchat. Alle er altid velkomne til at ringe eller kigge forbi på Rudehøj til en inspirerende samtale om det at gå på Rudehøj Efterskole.

Gud velsigner os, og vi er stolte af de talenter vi er blevet betroet.

Se mere om generalforsamling 2019 her